O izvannastavnoj aktivnosti „Marljive pčelice“

Tijekom nastavne godine 2023./2024. za učenike 5. razreda Katoličke osnovne škole u Novskoj organizirana je izvannastavna aktivnost „Marljive pčelice“. Izvannastavna aktivnost je proizašla iz edukacija djelatnika u okviru projekta „Ready-STEM- Grow“, u sklopu kojega je izrađen dokument „STEM kurikulum Katoličke osnovne škole u Novskoj“.

Nastavni sadržaj izvannastavne aktivnosti prijavljen je Ministarstvu znanosti i obrazovanja u okviru Poziva za financiranje projekata u sklopu izvannastavnih aktivnosti osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova u školskoj godini 2023./2024. Katoličkoj osnovnoj školi u Novskoj je projekt odobren te su joj dodijeljena financijska sredstva za provedbu.

Sadržaj projektnih aktivnosti osmišljen je kroz tri cjeline: Upoznajemo život pčela i nastanak meda; istražujmo korisnost meda i stvarajmo.

Tijekom prvoga polugodišta i u siječnju učenici su proučavali život pčela i nastanak meda. Učenici su sadržaje realizirali: aktivnim slušanjem, praktičnim radom, proučavanjem literature, gledanjem videozapisa i izradom prezentacija.
U veljači su održane i 2 radionice na temu: Kušanje meda i određivanje osnovnih svojstava meda. Učenici su upoznati s glavnim mednim svojstvima koja su im najuočljivija poput boje, mirisa i okusa. Kušali su različite vrste meda koji se međusobno razlikuju po navedenim svojstvima. Nakon kušanja za svaki med morali su odrediti boju, miris i okus. Potom su uspoređivali svoje rezultate i zaključili da je tijekom određivanja boje i mirisa veliku ulogu imala njihova osobna procjena jer su se rezultati razlikovali među učenicima. Za iste uzorke meda tijekom idućih sati odredit će boju i količinu šećera uređajima za istraživanje svojstava meda i usporediti dobivene rezultate sa svojom procjenom.
Krajem veljače održana je 1 radionica pod nazivom: „Gost u razredu“. Učenike je u razredu posjetio gospodin Željko Uzel koji se bavi uzgojem pčela. Upoznao ih je s načinom života pčela, hijerarhijom u košnici i ulogom muških pčela. Učenici su imali priliku vidjeti i različite vrste košnica, vidjeli su kako izgleda pčelarsko odijelo i saznali su što još pčele proizvode osim meda. Neke od tih proizvoda mogli su i vidjeti, poput svijeća od voska. Kušali su i različite vrste meda te određivali njihovu boju i okus.

Tijekom ožujka kroz 4 održane radionice učenici su učili istraživati- postavljati istraživačka pitanja, kreirati anketne upitnike, ispitati korisnike- ostale učenike u školi, analizirati podatke te pokazati rezultate. Svoje su rezultate prikazali na Svjetski dan pčela koji se obilježava 20. svibnja.
U travnju su održane 2 radionice izvan učionice. 15. travnja učenici su posjetili Apis JO centar za apiterapiju i apiinhalaciju u Starom Grabovcu. Upoznali su se načinom djelovanja apiinhalacije te je svaki učenik imao priliku kratko isprobati apiinhalaciju. Učenici su saznali da svaka pčela skupljačica prepoznaje svoju košnicu i po boji. Učenici su obojali nove košnice u kojima će se razvijati nove pčelinje zajednice. Novonastali med iz obojanih košnica će im biti doniran. Kušali su različite vrste meda i uspoređivali njihovu boju i okus. Na kraju su se upoznali s različitim proizvodima koje možemo napraviti koristeći med ili druge pčelinje proizvode poput voska i propolisa.

u22. travnja učenici su posjetili prvi hotel za pčele u Hrvatskoj, OPG Balja u Garešnici. Pobliže su mogli vidjeti izgled košnica i način na koji pčelari smiruju pčele prije uzimanja meda. Upoznali su se i s prijetnjama s kojim se pčele susreću i razlozima njihove ugroženosti. Upoznali su se i s načinom korištenja zraka iz košnica u terapijske svrhe. Imali su priliku obući i pravo pčelarsko odijelo. Na kraju su se zasladili slasticom od meda i napravili svatko svoju svijeću od pčelinjeg voska.

Od kraja travnja i tijekom svibnja održano je 5 radionica u okviru kojih su učenici ispitivali kakvoću meda, s naglaskom na određivanje količine šećera i boje meda uređajima za određivanje svojstava meda nabavljenog u sklopu projekta „Ready-STEM-Grow“. Dobivene rezultate bilježili su u dnevnik istraživanja. Nakon mjerenja svih uzoraka napravili su usporedbu boje meda s količinom šećera i zaključili da med boje tamnog jantara u prosjeku ima manju količinu šećera saharoze od svjetlijeg meda. Te da je kestenov med većinom boje jantara, dok je bagremov med većinom ekstra bijele boje.

Tijekom lipnja održana je 1 radionica za roditelje pod nazivom „Izrada ukrasnih svijeća“. Za učitelje su održane 2 radionice na istu temu, a ukrasne će se svijeće darivati prisutnima na Završnoj priredbi Škole. Za učitelje je organizirana i 1 radionica izrade kozmetičkoga preparata tijekom koje su izradili peeling za tijelo od meda i krupice.

S učenicima su tijekom lipnja održane 2 radionice u okviru kojih su izrađivali ukrasne svijeće i okruglice od meda.

Na posljednjem terminu izvannastavne aktivnosti održane su  2 radionice. Na prvoj radionici učenici su izradili kozmetički preparat od bagremovog meda i kukuruznog grisa i upoznali su se s ulogom meda u kozmetici. Tijekom druge radionice učenici su  istražili važnost pčela u ekosustavu i na njihov doprinos u održavanju biološke ravnoteže. Promatrali su pod mikroskopom preparate kralježnjaka, prvenstveno sisavaca, te dijelove biljaka čije preživljavanje direktno ili indirektno ovisi o aktivnosti i brojnosti ovih marljivih i za ekosustav bitnih kukaca.

Učenici, roditelji i djelatnici Škole sa zanimanjem su sudjelovali i pratili tijek ovoga projekta koji će se i narednih godina, uz obogaćivanje aktivnosti i nadalje provoditi.

22. travnja učenici su posjetili prvi hotel za pčele u Hrvatskoj, OPG Balja u Garešnici. Pobliže su mogli vidjeti izgled košnica i način na koji pčelari smiruju pčele prije uzimanja meda. Upoznali su se i s prijetnjama s kojim se pčele susreću i razlozima njihove ugroženosti. Upoznali su se i s načinom korištenja zraka iz košnica u terapijske svrhe. Imali su priliku obući i pravo pčelarsko odijelo. Na kraju su se zasladili slasticom od meda i napravili svatko svoju svijeću od pčelinjeg voska.

Od kraja travnja i tijekom svibnja održano je 5 radionica u okviru kojih su učenici ispitivali kakvoću meda, s naglaskom na određivanje količine šećera i boje meda uređajima za određivanje svojstava meda nabavljenog u sklopu projekta „Ready-STEM-Grow“. Dobivene rezultate bilježili su u dnevnik istraživanja. Nakon mjerenja svih uzoraka napravili su usporedbu boje meda s količinom šećera i zaključili da med boje tamnog jantara u prosjeku ima manju količinu šećera saharoze od svjetlijeg meda. Te da je kestenov med većinom boje jantara, dok je bagremov med većinom ekstra bijele boje.

Tijekom lipnja održana je 1 radionica za roditelje pod nazivom „Izrada ukrasnih svijeća“. Za učitelje su održane 2 radionice na istu temu, a ukrasne će se svijeće darivati prisutnima na Završnoj priredbi Škole. Za učitelje je organizirana i 1 radionica izrade kozmetičkoga preparata tijekom koje su izradili peeling za tijelo od meda i krupice.
S učenicima su tijekom lipnja održane 2 radionice u okviru kojih su izrađivali ukrasne svijeće i okruglice od meda.
Na posljednjem terminu izvannastavne aktivnosti održane su 2 radionice. Na prvoj radionici učenici su izradili kozmetički preparat od bagremovog meda i kukuruznog grisa i upoznali su se s ulogom meda u kozmetici. Tijekom druge radionice učenici su istražili važnost pčela u ekosustavu i na njihov doprinos u održavanju biološke ravnoteže. Promatrali su pod mikroskopom preparate kralježnjaka, prvenstveno sisavaca, te dijelove biljaka čije preživljavanje direktno ili indirektno ovisi o aktivnosti i brojnosti ovih marljivih i za ekosustav bitnih kukaca.
Učenici, roditelji i djelatnici Škole sa zanimanjem su sudjelovali i pratili tijek ovoga projekta koji će se i narednih godina, uz obogaćivanje aktivnosti i nadalje provoditi.

Facebook
Twitter
LinkedIn